Tuesday, December 29, 2009

COMMENT VENDRE UNE VOITURE AUX 16-23 ANS EN 2030 ?

Le LA Auto Show n'est pas le plus connu des salons automobiles, mais certainement l'un des plus intéressant. Et ce non tant pour les modèles présentés, que par l'organisation chaque année d'un concours de design prospectif dont je vous ai déjà parlé , et qui est toujours l'occasion d'imaginer la mobilité à l'horizon des décennies à venir.

L'édition 2009, qui a eu lieu au début de ce mois, n'a pas dérogé à cette tradition vieille de six ans maintenant, avec un concours intitulé Youthmobile 2030, et dont les attendus - passionnant en cette période de désamour entre la voiture et les jeunes des pays riches - voir, entre autres, et - étaient les suivants.

" The automobile has traditionally played an important role in young people's social lives and has acted a method of self expression. Today, communication technology is changing now we connect, intercat and express ourselves.
How does this change the role of the automobile ?
How will a new generation of drivers age 16-23, raised with cell phones, web cams and online communities emotionally connect to the automobile in 2030 ?
Will this new generation also challenge the conventional automobile awnership model by 2030 ?
"

On retrouve dans ces attendus toutes les questions que nous traitons au sein de Transit-City depuis plusieurs années sur les nouveaux imaginaires automobiles, et notamment à travers cette question toute simple Peut-on penser la voiture sans les jeux vidéo ? (voir les cas Peugeot, Nike, Nissan mais aussi Citroën). Comme nous l'évoquions déjà dans de précédents post, les américains s'inscrivent aujourd'hui - mais avec quelques années de retard - dans la lignée des réflexions engagées par les constructeurs japonais depuis près de 10 ans, comme le montre les réflexions de Toyota synthétisées dans les slides ci-dessous extraits du Carnet Transit-City "Mobility - Et si on était à la fin d'une certaine histoire".


Dans ce contexte de mutations générales sur la mobilité, il n'est donc pas étonnant que les différentes équipes qui ont répondu au concours du LAAutoShow aient proposées des approches totalement conditionnées par la téléphonie et le wi-fi.
L'une des réponses les plus pertinentes est certainement celle des équipe de GM avec leur "The OnStar Car Hero" (images en haut de ce post). Outre les visuels, ce sont surtout les explications que j'ai retenu faisant de la voiture une véritable console de jeu.

"Are you gaming or are you driving?

Yes. The OnStar Car Hero is a vehicle and a game…
it turns driving into gaming and challenges your skills against the car's autonomous system. Imagine a gaming experience which can actually teach a beginner to drive or challenge the experienced… whether you're a lowbie or a legend, Car Hero takes "getting there" to a whole new level.
Getting started is easy. Just enter your destination into the navi app on your smart phone and the car takes care of the rest. It lets you "play along" and try to match the skill level of the system. As you get better, the Car Hero "unlocks" vehicle control to the point where the autonomous system is overridden and you're in complete control.

This is where things get interesting. As the Car Hero gamer demonstrates skill and mastery, the vehicle's "transmorphable" architecture turns up the intensity by creating an increasingly challenging driving experience. Car Hero's configuration rewards your skills by gradually changing from a four, to three, to the ultimate challenge, a single wheeled vehicle. Your talent determines how outrageous it gets and where it lets you go.

Car Hero also features P2P apps like "Friends Drive" where anyone can come along for a digital joyride, think of it as Twitter with wheels. For those bored and stuck in yet another LA Sigalert, "Fantasy Drive" gives you access to insane environments such as running with the bulls in Pamplona or taking on Ken Block in a drift contest… down a black diamond at Mammoth! The experience is up to you. Only question is… Are you up for it?
"

L'autre proposition qui m'a particulièrement marqué est celle de Nissan avec son concept car V2G (Vehicle–to-Grid) (image ci-dessous) et notamment son évolutivé écologique.

Les explications : "In the years leading up to 2030, the electrification of the nation's highways leads to the creation of a new ultra-efficient, high speed network called the 'GRID'.

Nissan's 'ON-GRID' compliant vehicle for the year 2030 is the V2G (Vehicle–to-Grid). Wildly popular with consumers thanks to its low cost, dynamic styling and quality construction, the V2G is the best selling electric vehicle of its time. Nissan's comprehensive and affordable range of GRID access plans (similar to mobile phone plans) have also helped to make V2G the market leader.

In the spirit of LA's legendary automotive counter-culture, creative young minds see untapped potential in the V2G. Taking advantage of the simple and user friendly EV architecture, they quickly hack the V2G, take it 'OFF-GRID' and begin to explore the virtually endless opportunities of this newly created vehicle segment.

The V2G [UNLMTD] is born.
"